שני קריטריונים לשאלת זכויותיה של תנועה לאומית ובחינתם במקרה של הלאומיות הפלסטינית

Size: px
Start display at page:

Download "שני קריטריונים לשאלת זכויותיה של תנועה לאומית ובחינתם במקרה של הלאומיות הפלסטינית"

Transcription

1 287 שני קריטריונים לשאלת זכויותיה של תנועה לאומית ובחינתם במקרה של הלאומיות הפלסטינית אסף מלאך* במהלך התקופה המודרנית נתבסס בהדרגה במחשבה הפוליטית העיקרון הלאומי הקובע שלכל עם ישנה הזכות להגדרה עצמית לאומית. ארבע עשרה הנקודות של הנשיא וודרו וילסון, שעמדו בבסיסו של חוזה ורסאי לאחר מלחמת העולם הראשונה, העמידו עיקרון זה במרכז הבמה של היחסים הבינלאומיים, ומכאן ואילך הפך זה לנורמה מקובלת. בהשראתו נתפרקו במאה ה 20 אימפריות גדולות והוקמו עשרות רבות של מדינות חדשות. קולו של הרעיון ממשיך להדהד ברבים מן הסכסוכים והתביעות הלאומיות התוססים עד היום על 1 פני הגלובוס כולו. קולמוסים רבים נשתברו סביב שאלות תאורטיות שונות הנוגעות לעיקרון זה: מהי 'אומה' שלה הזכות להגדרה עצמית? האם יש להגדירה באמצעות קריטריונים אובייקטיביים או סובייקטיביים? מי אחראי לביטוי ולהערכת רצונה של האומה: משאל עם, קבוצות אליטה מייצגות או מעריכים חיצוניים? האם עקרון ההגדרה העצמית הוא זכות מוחלטת או שמא אינו אלא עקרון מנחה שיש לשקללו יחד עם עקרונות אחרים? ולחלופין, מה האיזון הרצוי בין עיקרון זה לבין הרצון לשמור על יציבות המערכת הבינלאומית ועל יכולת השרידות הכלכלית של אומות קטנות? ברקע שאלות אלו עומדות מספר עובדות שמעצימות עד מאוד את חשיבותן של השאלות הללו: א. חוסר הישימות של עקרון ההגדרה העצמית בצורה גורפת - הניסיון הבינלאומי מורה שהחתירה להעניק לכל עם מדינה משלו לפי העיקרון, "לכל עם מדינה אחת, ובכל מדינה עם אחד", איננה ישימה. בשלהי המאה ה 20, לפי מניין אחד החוקרים, מתוך שבעים ושלוש קבוצות אתניות הקיימות באירופה רק לעשרים וארבע הייתה מדינה עצמאית )תמיר, 1991, עמ' 99-96(. חוקר אחר מונה שש מאות קבוצות לשוניות וחמשת אלפים קבוצות אתניות הקיימות בעולם לעומת פחות ממאתיים מדינות )קימליקה, 1995, עמ' 8(. רבים מסיקים ממצב עניינים זה שקידוש עקרון הלאומיות מתסיס את הזירה הבינלאומית, מעורר מלחמות ומערער את יציבות המערכת הבינלאומית. ב. שיקולים בלתי ענייניים ברקע המאבקים הלאומיים לאורך כל התקופה המודרנית מלווים את המאבקים הלאומיים אינטרסים חיצוניים המשפיעים על הגדרת האומות ועל יכולתן לממש את עקרון ההגדרה העצמית. תמיכתה של צרפת באיחוד איטליה במאה ה 19 נבעה מרצונה להחליש את האימפריה האוסטרית ולא מהכרתה העמוקה באחדות ההיסטורית של איטליה. כפיית הפיצול בין גרמניה לאוסטריה בחוזה 1 ראו מינהן, וכן דנספקגרובר, 2002, נספח c, רשימת סכסוכים לאומיים בעולם מאז 1990.

2 288 אסף מלאך ורסאי נבעה מחששן של מעצמות ההסכמה מהתעצמותה המחודשת של גרמניה ולא מהכחשה עקרונית של האחדות הגרמנית. לאורך המלחמה הקרה התסיסו המעצמות קבוצות לאומיות באזורי ההשפעה של האימפריה היריבה משיקולים בלתי ענייניים בעליל. ג. במשפט הבינלאומי אין הכרה בעיקרון זה כזכות מוחלטת ניתן לעקוב אחר תהליך שבו עקרון ההגדרה העצמית במשפט הבינלאומי הפך מעיקרון מכוון ומנחה בין עקרונות שונים )כפי שהופיע במסמך ארבע עשרה הנקודות של וילסון ובמדיניות חבר הלאומים(, לזכות בעלת תוקף חזק )במגילת האו"ם, וביתר בהירות בהחלטות שונות של העצרת הכללית של האו"ם מאז 1960(. עם זאת, בכל החלטות האו"ם בנושא תמיד ישנן פסקאות המסייגות זכות זו למקרים בהם היא איננה פוגעת בעקרון השלמות והריבונות של המדינות הקיימות. )נווז, 1965; רנדל, 1970(. בין פרשני המשפט הבינלאומי ישנה מחלוקת על תוקפה המדויק של זכות זו, אולם רווחת הסכמה בין החוקרים שהזכות להגדרה עצמית איננה זכות מוחלטת, והיא תלויה בגורמים נוספים )פילפוט, 1995; וולמן, 1995; ברילמייר, 1991; בוכנן, 1991; הורביץ, 2003(. מצב עניינים זה מבהיר שהזכות להגדרה עצמית לאומית איננה תקפה בכל המקרים באופן שווה, וממילא מתחדדת השאלה באילו מקרים יש תוקף חזק לתביעה להגדרה עצמית לאומית ואלו קריטריונים רלוונטיים לבחינת תוקפה של תביעה זו. דיונים שונים נערכו בשאלת הרלוונטיות של קריטריונים שונים להעצמה או להחלשה של הזכות להגדרה עצמית לאומית )למשל גנז, 2000(. במאמר זה ברצוני להתייחס לרלוונטיות של שני קריטריונים לשאלת הזכות להגדרה עצמית לאומית. הראשון אורך חייה של התנועה הלאומית; השני קיומה של מסורת מדינית המתבטאת במוסדות פוליטיים או בכמיהה לכינונם. מובנו של הקריטריון הראשון הוא ברור, אך את משמעות הקריטריון השני אבהיר מעט: ישנן קבוצות לאומיות שה נן בעלות מ שך ארוך, אך הגורם שליכד אותן במהלך ההיסטוריה הלאומית שלהן היה מנותק מכל הקשר מדיני והתמקד בדת, בתרבות משותפת, במנהג ובפולקלור, והוא לא הפך לתביעה פוליטית אלא במסגרת מאבק מודרני או עכשווי. לעומתן ישנן קבוצות לאומיות שהלכידות ההיסטורית שלהן נסבה סביב מסגרת מדינית או סביב מאבקים לכינון מסגרת כזו, כך שבמובן הלאומי, הרעיון המדיני אינו חדש בעבורן. בשיח הפוליטי בן זמננו מקובל להתעלם בדרך כלל מקריטריונים אלו מתוך הנחה, שאם אכן קיימת זכות להגדרה עצמית לאומית במסגרת מדינה ריבונית, היא חלה באופן שווה על כל האומות, בין אם יש להן מ שך ארוך או מסורת מדינית ובין אם לאו. ואולם, לפי חלק מן הצידוקים שניתנו לסדר הפוליטי של מדינות לאום, נוכל להיווכח שלמ שך חייה של אומה ולעובדת קיומה או העדרה של מסורת מדינית יכול להיות משקל לחיזוק או החלשת התוקף של תביעתה למדינת לאום. 2 ודוק, לא אטען שטענה זו תקפה לגבי כל 2 אצל חוקרי מדע המדינה ישנו שימוש מגוון במונח 'מדינת לאום'. במאמר זה כוונתי למדינה המזוהה עם המורשת התרבותית של לאום מסוים. ממילא אין מדובר על כל המדינות בעולם המודרני, וכן אין הכוונה להגביל את הביטוי רק למדינות שבפועל כל תושביהן שייכים לאותה קבוצה אתנית תרבותית. הכוונה היא לכל מדינה המזוהה עם לאום מסוים, גם אם רק חלק מתושביה הם בני אותו הלאום. ראו על כך קונור, 1978, עמ' 131, והע' 13.

3 שני קריטריונים לשאלת זכויותיה של תנועה לאומית ובחינתם במקרה של הלאומיות הפלסטינית 289 הטיעונים בזכותה של מדינת הלאום אלא רק לגבי חלקם. כמו כן, אינני מתכוון להציע במסגרת זו מתודה ברורה לשקלול הטיעונים השונים בעד ונגד מדינת הלאום. ברצוני רק לחדד את המשקל שיש לתת להיבטים אלו, שלדעתי, אינם מקבלים את המקום הראוי להם בשיח העכשווי. אפתח את המאמר בחידוד השאלה דרך שני מקרי קצה של תנועות לאומיות בנות זמננו. לאחר מכן אבחן באופן שיטתי את הרלוונטיות של שני הקריטריונים האמורים לתוקפה של הזכות להגדרה עצמית לאומית לאור הצידוקים המרכזיים, שניתנו בהגות הפוליטית לזכות זו. בחלקו האחרון של המאמר איישם את תוצאות הדיון על המקרה של התנועה הלאומית הפלסטינית ואבחן את תוקף תביעתה להגדרה עצמית בהתחשב בקריטריונים האמורים. סקוטלנד ופדניה את שאלת הרלוונטיות של הקריטריונים שהזכרתי )מ שך ארוך ומסורת מדינית( לשאלת הזכות להגדרה עצמית ברצוני לחדד מעט באמצעות שתי דוגמאות קוטביות: סקוטלנד ופדניה. לכל דוגמה קונקרטית היבטים שונים ומגוונים, שאין בכוונתי להעמיק בהם כמובן. מטרת הצגת הדוגמאות היא לסבר את האוזן על החשיבות האקטואלית של השאלות הנידונות במאמר זה. אפתח אפוא ברקע של הדוגמה הסקוטית. אזור סקוטלנד איננו מאופיין באחידות אתנית, וניתן לזהות בתוכו קבוצות אתניות שונות. עם זאת, כבר במאה ה 11 התקיימה מסגרת על של מלוכה בסקוטלנד וכן רשת כנסייתית מובחנת. הזהות הלאומית הסקוטית התעצמה בימי הביניים סביב המאבקים הבלתי פוסקים עם המדינה האנגלית המגובשת יחסית, מאבקים שנמשכו בצורות שונות בין המאה ה 13 למאה ה 17. האיחוד המלא עם אנגליה התרחש ב 1707, אם כי גם לאחריו נותר הבדל ברור בין הסקוטים לאנגלים, למשל מבחינת השיוך הכנסייתי. במאה ה 20 התעצמה מחדש התביעה הסקוטית להגדרה עצמית ולפרישה מן הממלכה המאוחדת. תביעה זו זכתה למענה חלקי בשנת 1999, כאשר ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, העניק פרלמנט עצמאי לסקוטלנד, כמו גם לוויילס. בבחירות שנערכו בסקוטלנד ב 2007 זכתה המפלגה הלאומית הסקוטית )SNP( בארבעים ושבעה מתוך מאה עשרים ותשעה מושבים בפרלמנט והקימה ממשלת מיעוט הואיל ושאר המפלגות התנגדו למדיניות הפרישה מבריטניה שאותה קידמה המפלגה. תביעתה למשאל עם בנובמבר 2010 סביב נושא זה זכה להתנגדות תקיפה של שאר המפלגות. הנה כי כן, סקוטלנד היא מקרה מובהק של תנועה לאומית תוססת בעלת מ שך ארוך ומסורת מדינית מתמשכת, שהתבטאה בקיומה של מדינה סקוטית במשך מאות שנים

4 290 אסף מלאך ובהיותה של הסקוטיות מוקד לזהות שעיקרה מדינית ולא אתנית )הייסטינגס, 2008, 3 עמ' 92-86; ליית', 2008(. לעומת המקרה הסקוטי ברצוני להציב את תנועת הבדלנות בחבלים הצפוניים של איטליה )לומברדיה, ונציה, טוסקנה ועוד(, המכונה 'הליגה הצפונית' Nord(.)Lega תנועה זו מעוניינת לפרוש מאיטליה ולהקים מדינה בשם פדניה )Padania( כשמו הלטיני של עמק הפו. תנועה זו התעוררה בראשית שנות ה 90 של המאה ה 20 וזכתה בסופן לתמיכה של יותר מעשרה אחוזים בבחירות הכלליות. לאחר תקופת שפל תנועה זו זוכה כיום לפופולריות מחודשת. בבחירות המקומיות ב 2010 זכתה 'הליגה הצפונית' לשליטה בשלושה עשר מתוך מאה ועשרה מחוזות באיטליה, ביניהם המיושבים ביותר )כמו לומברדיה(. סקרים משנת 2010 מלמדים על תמיכה בפרישה מאיטליה של עשרות אחוזים מתושבי הצפון. המעניין הוא שלתנועה זו אין שורשים היסטוריים עמוקים. הרקע העיקרי לתביעת הפרישה של 'הליגה הצפונית' הוא כלכלי מובהק; החבלים הצפוניים העשירים אינם מעוניינים 'לסבסד' את הדרום העני. אמנם, ידועים הבדלי אופי בין תושבי הצפון לבין תושבי הדרום באיטליה. זאת ועוד, לפני איחוד איטליה במאה ה 19 היה נתון הצפון לשליטה אוסטרית וצרפתית שהשפיעה על תושביו בצורות שונות. עם זאת, אין שום עדות להתעוררות לאומית מובחנת לתושבי הצפון דווקא. על אחת כמה וכמה אין עדות לכך כאשר מדובר בהתלכדות סביב הלאומיות של 'פדניה', שם לטיני לאזור גאוגרפי, שלא נשא בשום אופן אופי לאומי או מדיני, קודם לשלהי המאה ה 20 )גיורדאנו, 2000(. פדניה היא אפוא מקרה מובהק של תנועה לאומית נעדרת עומק היסטורי, ואף נעדרת כל מסורת מדינית. שתי הדוגמאות הקוטביות הללו מחדדות היטב את השאלות שהצבתי בפתיחת המאמר: האם העובדה שלפדניה אין עומק היסטורי ומסורת מדינית מחלישה את תביעתה להגדרה עצמית לאומית במסגרת מדינת לאום? ולהפך האם העומק ההיסטורי והמסורת המדינית המובהקת של הלאומיות הסקוטית מעצימים את זכותם של הסקוטים להגדרה עצמית לאומית? או שמא נאמר, שכל קבוצת אנשים, המתאגדת ורואה את עצמה כאומה, זכאית למדינת לאום מתוקף העובדה שהיא חפצה בכך, בלי קשר לעומק ההיסטורי של 4 ההזדהות הלאומית ובלי תלות בשאלה האם היא בעלת מסורת מדינית? 3 אמנם, מחקר מפורסם עוסק בהמצאת הלבוש המסורתי של החצאית הסקוטית וגנ בת האפוס של אוסיאן מהאירים במאה ה 18 )טרוור רופר, 2006(, אך מחקר זה עצמו מלמד שכבר בתקופה זו התקיימה תשוקה לאומית חזקה שחיפשה שורשים אתניים בהתבסס על העבר המדיני המשותף. ודוק, אינני מתכחש לעמדתו של הייסטינגס אשר לפיה, הלאומיות הסקוטית מבוססת על מסגרת מדינית שיצרה לאום, ולא על לאום שהשיג מסגרת מדינית כפי שקרה במקרה האנגלי. אינני מדגיש אלא את העובדה שהתרחשות זו קרתה לפני מאות שנים. 4 ודוק, הצגת הדוגמאות הללו לא באה על מנת לטעון שהצלחתם היחסית של הסקוטים מחזקת את זכותם. כפי שציינתי, ההצלחה או הכישלון של תנועות לאומיות כרוכה לא פעם בנסיבות היסטוריות ובתככים פוליטיים. בחרתי בדוגמאות אלו כהמחשה לכך שהקריטריונים הנבחנים כאן הינם רלוונטיים וניתנים להחלה על תנועות לאומיות בנות זמננו.

5 שני קריטריונים לשאלת זכויותיה של תנועה לאומית ובחינתם במקרה של הלאומיות הפלסטינית 291 המ שך - הארוך והמסורת - המדינית לאור הצידוקים השונים לזכות ההגדרה העצמית על מנת לקיים את הדיון בצורה יסודית עלינו להתייחס לצידוקים השונים שניתנו בהגות הפוליטית לסדר הפוליטי של מדינת הלאום. ביחס לכל אחד מהם נוכל לבחון את הרלוונטיות של המ שך הארוך ושל קיומה של מסורת מדינית לרמת התקפות שלו. על מנת להקל על הדיון אמנה להלן חמישה צידוקים ראשיים לסדר הפוליטי של מדינת 5 לאום, על אף שכל אחד מהם כולל גוונים וגווני גוונים. א. הצידוק הלאומי טיעון זה בזכות מדינת לאום מבוסס על תפיסה לפיה, לשם הבטחת ביטוי תרבותי מלא של אומה יש צורך במדינה שתהיה מזוהה א תה, תאפשר את ההתפתחות התרבותית, ההולמת אותה, ותסכל התנכלויות פיזיות או כפיפות ושעבוד תרבותיים, שעלולים למנוע את שגשוגה. טיעון זה יכול להתבסס על תפיסות שונות של מושג האומה, או של החשיבות שבביטוי תוכנה התרבותי. יש שנזקקו לטיעון זה מתוך תפיסה שהאנושות מחולקת באופן טבעי לאומות בעלות מאפיינים ייחודיים )דוגמת י"ג הרדר(, ויש שנזקקו לטיעון מתוך ראיית האומה כתוצר של תהליכים היסטוריים שגיבשו אומות בעלות לכידות פנימית ואופי ייחודי )דוגמת ארנסט רנאן(. יש שהציגו את חשיבות הביטוי התרבותי של האומה כמילוי הייעוד ההיסטורי או האלוהי שלה )כך למשל יולס מישלה, ג'זופה מציני ואדם מיצקביץ'(, ויש שהדגישו את החשיבות בהעשרת התרבות האנושית על ידי צורות חיים שונות, שהתפתחו בתרבויות השונות, ואשר תורמות פן נוסף לפסיפס המגוון של האנושות )מייקל וולצר, הוא הוגה בן זמננו, המדגיש פן זה(. כך או כך, האומה מוצגת כבעלת לכידות ואופי ייחודיים הראויים לביטוי או למימוש, כאשר הפיתוח החופשי והמלא של האופי הלאומי ייתכן רק במסגרת של מדינה עצמאית וריבונית שאין בה גורם חיצוני המדכא בצורה פיזית או תרבותית את האומה ואת אופיה. התקפות של טיעון זה מתחזקת לאור שני קריטריונים רלוונטיים: 1. המובחנות של האומה המדוברת מאומות אחרות שיש להן מדינה, או שהיא מתקיימת לצ דן. לפי עצמת המובחנות של האומה מתחזק הצורך ביצירת מסגרת עצמאית לביטוי הקול הייחודי שלה. 2. האיום או הנרדפות, הממשית או הפוטנציאלית, על האומה הנתונה או על תרבותה, הן מבחינה פיזית והן מבחינה תרבותית. ככל שהאיום מוחשי יותר, הצורך במדינה, שתשמור על האומה מפניו, עולה בהתאמה. עתה עלינו לבחון האם המ שך הארוך של הלאומיות או קיומה של מסורת מדינית רלוונטיים לתקפותו של טיעון זה. מחד גיסא, בכל הנוגע למובחנות של האומה ניתן להעריך שתנועות לאומיות בעלות מ שך קצר בדרך כלל אינן מובחנות באופן עמוק מקבוצות קרובות אליהן. גם מבחינת היצירה הלאומית ניתן להעריך שתרומתה עמוקה ומשמעותית ככל שהיא מצטברת ומתפתחת על פני דורות רבים. עם זאת, נכון להעיר שאין כאן הכרח 5 לדיון מפורט יותר ברשימת הצידוקים ומשמעותם ראו מלאך, 2008, פרק 6.

6 292 אסף מלאך לוגי, ובהחלט ייתכן שבמקרים חריגים, אף בפרק זמן קצר, עשויה להתרחש התגבשות לאומית שתייצר מובחנות עמוקה מהקבוצות הסובבות ואף יצירה לאומית משמעותית. מאידך גיסא, קיומה של מסורת מדינית אינו נראה רלוונטי לטיעון זה. אף אם קבוצה מובחנת בעיקר על בסיס תרבותי או דתי הנעדר ממד מדיני, היא זכאית להגנה מפני איום פיזי או תרבותי, ואם מסגרת מדינית נבדלת היא זו שתספק הגנה כזו, היא ראויה לה לא פחות מאשר קבוצה שהמובחנות ההיסטורית שלה קשורה במסגרת מדינית. ב. הצידוק הרפובליקני לעומת הטיעון הקודם, המבוסס על האומה כמושג המפתח של הטיעון, הצידוק הרפובליקני מתרכז במושג המדינה רפובליקה. צידוק זה מבוסס על תפיסה עקרונית של האדם ושל יחסי הפרט והכלל בחברה האנושית, באופן שניתן לתמוך באמצעותו בסדר הפוליטי של מדינת לאום. כוונתי לתפיסה המדגישה את היותו של האדם בטבעו יצור חברתי ומדיני. מהות זו באה לידי ביטוי בצורך הפיזי של האדם ביצורים אחרים בני מינו לשם גדילתו, ביטחונו וקיומו הגופניים, וכן בצורך הנפשי של האדם בידידים בני מינו. ואולם, מעבר לאלו מהות זו מתבטאת בכישרון האנושי לייצר ערכים חברתיים מוסריים משותפים ולכונן קהילה הפועלת לאורם ודואגת לטוב ציבורי משותף. בתפיסה הרפובליקנית, קהילה זו נתפסת כתכלית וכשיא של הקיום האנושי, שרק במסגרתה האדם הפרטי מקבל את ערכו המלא, ורק במסגרתה יכולה להתבטא הסגולה האנושית המיוחדת, הכרוכה ביצירת מערכת מוסרית ואתוס מוסרי. תפיסה זו של החברה האנושית יושמה על המדינה, והיא נתפסה כמפעל משותף של האזרחים, המושתת על ההזדהות שלהם עם הצלחתה ועל זיהוי הצלחתם האישית עם שגשוגה. יישום זה היווה רעיון יסוד מאז המחשבה היוונית והרומית ומצא מקום בעת החדשה במחשבתם של מקיאוולי, מילטון, ג'ון לוק, מונטסקייה ורוסו. הוא מוצא לו תימוכין גם כיום בזרם הקומיוניטרי שצמח בארה"ב כראקציה למחשבתו של ג'ון רולס )למשל מייקל סנדל ואלסדייר מקינטייר(, וכן בהגות נאו רפובליקנית בבריטניה )למשל ג'ון פוקוק וקוונטין סקינר(. הוגים רפובליקניים הנוקטים בגישה זו מדגישים את החשיבות ביצירת מסגרת פוליטית שהפרט אכן ירגיש באופן מוחשי שהוא נוטל בה חלק ומזדהה ע מה. כך למשל מונטסקייה, הרואה את הרפובליקה כצורת משטר שהעיקרון המכונן שלה הוא פטריוטיות ואהבת המולדת, קובע ש"הרפובליקה צריכה, לפי טבעה, להשתרע על שטח קטן בלבד, שאם לא כן, מעטים סיכוייה לשרוד... ברפובליקה גדולה, הטוב המשותף מוקרב על מזבח אינספור שיקולים אנוכיים... ברפובליקה קטנה, הטוב הציבורי מוחש יותר, מוכר יותר, קרוב יותר לכל אזרח..." )מונטסקייה, תשנ"ח, עמ' 131(. גם רוסו, שראה בז'נבה הקלוויניסטית של ימיו דגם של מדינה אידאלית, מדגיש את עדיפותה של מדינה קטנה. הוא מנמק עדיפות זו בנימוקים שונים אך בעיקר ביכולתה של מדינה קטנה לשמור על הסולידריות, על המידה האזרחית הטובה ועל ההיכרות הבלתי אמצעית בתוך העם ובינו לבין מנהיגיו. לעומת זאת, במדינה גדולה "העם הוגה חיבה מעטה למנהיגיו, שאינו רואה אותם לעולם, ולמולדתו, שהיא בעיניו כמו העולם כולו, ולשאר האזרחים שרובם זרים לו" )רוסו, תשנ"ט, עמ' 71-69(.

7 שני קריטריונים לשאלת זכויותיה של תנועה לאומית ובחינתם במקרה של הלאומיות הפלסטינית 293 מדינה רפובליקנית זו איננה חייבת להיות מדינת לאום דווקא, ומבחינה לוגית ייתכן שהמדינה עליה דיברו מונטסקייה ורוסו תורכב משלל תרבויות. עם זאת, ברור למדי שמדינת לאום אכן מחזקת את תחושת השייכות שבין הפרט למדינה ולקהילה ובכך מחזקת את המטרה הרפובליקנית. הבנה טובה יותר של טיעון זה תתברר אם ניתן דעתנו לכך שהוגים רפובליקנים עמדו על החשיבות בפיתוח המידה הטובה הפוליטית )ה Virtue ( ובהפיכת האדם ל'אזרח', המעמיד את טובת המדינה לנגד עיניו ומתמסר להצלחתה אף מעבר לתועלת האישית שהוא יכול להפיק מכך. נקל להבין שבמדינת לאום, בה הפרט מזדהה עם המדינה לא רק כמסגרת טכנית אלא כמסגרת המבטאת את עמו ואת תרבותו, קל יותר לפתח את המידה הטובה הפוליטית. עלינו לשאול עתה, האם המ שך הארוך של תנועה לאומית מחזק את הטיעון הרפובליקני בזכות מדינת הלאום. דומה שהתשובה לכך היא חיובית. ככל שלתנועה הלאומית מ שך ארוך יותר, ההזדהות של הקבוצה א תה היא עמוקה יותר, וממילא במסגרת מדינת לאום יהיה קל יותר לאזרחים לפתח מידה טובה פוליטית באשר הם מזדהים באופן טבעי עם המדינה כמייצגת של תרבותם או של עמם. לא זו אף זו, קיומה של מסורת מדינית בקרב העם מחזקת עוד יותר את הטיעון הרפובליקני בזכות מדינת הלאום. מסורת כזו ממקדת באופן טבעי את המדינה כמוקד הזהות התרבותי. לעומת זאת, במקרים בהם היא אינה קיימת מוקדי הזהות של האזרחים עלולים לפנות לקבוצות שבטיות תת מדינתיות או לקבוצות דתיות שאינן על בסיס פוליטי ובכך לפגוע באפשרות ליצור מידה טובה פוליטית 6 בקרב האזרחים. דא עקא, חשוב לציין שככל שיתרון זה תקף ביחס לקבוצת הרוב, הוא עלול להפוך לחיסרון ככל שמדובר בקבוצות מיעוט בתוך מדינות לאום. על קבוצות אלו יקשה לפתח מידה טובה פוליטית במדינה המזוהה כמדינת לאום שאיננו הלאום שלהם. שקלול היתרון לעומת החיסרון תלוי בגורמים רבים, ביניהם גודלן היחסי של קבוצות הרוב והמיעוט וטיב היחסים ביניהן. ג. הצידוק התועלתני פנימי בבסיס צידוק זה עומד האינטרס בהצלחת המדינה ובשגשוגה. בעוד הטיעונים הקודמים רואים את הערך של מדינת הלאום במתן ביטוי הולם לאומה או כמיצוי תכונתו של האדם כיצור חברתי, האינטרס של בעלי הטיעון התועלתני הוא בקיום מיטבי של המדינה עצמה. התמיכה במדינת לאום מתוך צידוק תועלתני מדגישה את התרומה שהסדר הפוליטי של מדינת הלאום עשוי לתרום לחיזוקה של המדינה. תרומתה זו יכולה להתבטא בכמה תחומים, שהמרכזיים שבהם הם חיזוק הפטריוטיות, חיזוק היציבות השלטונית וחיזוק הסולידריות החברתית. במדינת לאום קל יותר לייצר הזדהות עמוקה של האזרחים עם המדינה, וממילא קל יותר לעורר רגשות פטריוטיים 6 דוגמה לתופעה זו ניתן לראות בחוסר ההצלחה של חלק מן המדינות המוסלמיות לפתח פטריוטיזם על בסיס לאומי בחברות חסרות מסורת לאומית מדינית. המסורת המוסלמית כוללת אמנם היבט מדיני חזק מאוד, אך על בסיס כלל דתי ולא על בסיס לאומי. ראו על כך לואיס, 1970, עמ' ; ארמסטרונג, 1982; הייסטינגס, 2008, עמ'

8 294 אסף מלאך לעת מלחמה או סכנה קיומית אחרת. בכך מתחזקת יכולת השרידות של המדינה, מחמת נכונותם של האזרחים לצאת לקרב או להיאבק למען הצלחתה של המדינה. מבנה פוליטי של מדינת לאום, שיש בו תחושות קרבה והזדהות בסיסיות בין האזרחים לבין השלטון ובין קבוצות שונות באוכלוסייה, תורם ליציבות השלטונית בהורדת המוטיבציה של האזרחים למרד או למחאה קיצונית כנגד השליטים, וכן הוא מהווה גורם ממתן המוריד את עצמת המתחים ואת הסיכויים למלחמות אזרחים בין קבוצות שונות באוכלוסייה. 7 מדינת לאום יכולה לסייע גם לקידום הצדק החברתי וליצירת אתוס של סיוע לחלשים מבני הלאום. כאשר קיימים רגשות בסיסיים של אחווה בין האזרחים, נקל על המדינה לייצר מנגנונים שונים של חלוקה מחדש של הטובין בהתאם לערכיה של החברה ומבלי לעורר את חמתם 8 של העשירים )מילר, 1995, עמ' 98-90( , טיעונים אלו, נראה ברור שמ שך ארוך של תנועה לאומית מעצים אותם. מ שך ארוך שכזה מחזק את הזדהות האזרחים עם המדינה כמוקד זהות עמוק, וממילא עם קיומה של מדינת לאום יתחזקו אצלם מידות הפטריוטיות, הנכונות להקריב ולחפוץ ביציבות המדינה והצלחתה. לעומת זאת, במקרה של תנועה לאומית קצרת ימים, קיומה של מדינת לאום לא תצליח בהכרח לגייס את האזרחים לטובתה, מאחר שהממד הלאומי איננו עמוק בקרב חבריה. ושוב, גם כאן קיומה של מסורת מדינית מעמיקה עוד יותר את האפשרות שמידות אלו יכוונו על ידי האזרחים באופן טבעי אל המדינה דווקא ולא אל מסגרות תת מדינתיות או על מדינתיות. אמנם, כפי שציינתי ביחס לצידוק הרפובליקני, גם ביחס לטיעון זה יש להחיל את המגבלה של יתרון ביחס לאוכלוסיית הרוב, אך חסרון ביחס לקבוצות מיעוט. גם כאן חיזוק הפטריוטיות והסולידריות אצל קבוצת הרוב דרך חיזוק הזהות הלאומית של המדינה עלול להחליש מידות אלו בקרב קבוצות המיעוט. ד. הצידוק התועלתני הכלל עולמי לפי טיעון זה, הסדר של מדינות לאום מסייע ליציבות הבינלאומית. מדינות רב לאומיות או רב תרבותיות נוטות יותר להתרחבות אימפריאליסטית, ובכל מקרה מבחינת ההיגיון הפנימי שלהן, אין מה שימנע את שאיפתן להתפשטות ולכיבושים ואת רצונן להתעצם ולהפוך לאימפריה. לא מעט אימפריות בהיסטוריה ניסו להתפשט על פני העולם כולו בתוך כדי שאיפה שיטתית להחלת החוק או הדת של האימפריה וראיית הסדר שהם מקדמים כסדר האידאלי לאנושות כולה. מדינת הלאום מגדירה מראש את תחום שלטונה 7 על החשיבות הכללית של מיתון המתיחות בין קבוצות שעלולה לפורר את החברה ראו ליפסט, 1998; או אלמונד וורבה, 1998, עמ' 207: "החברה צריכה להיות במצב של 'קיטוב מוגבל'... אם אין הסכמה כללית בחברה, אזי קטן הסיכוי שניתן יהיה ליישב חילוקי דעות פוליטיים בדרכי שלום, בדרך שתואמת את התהליך הדמוקרטי". 8 חלק מן הטיעונים הללו מקבלים משנה תוקף על רקע הניכור המתגבר במדינות המערב הליברליות, שטומן בחובו איום הן על קיומן והן על איכות החיים של אזרחיהן )סקרוטון, 2003, עמ' ; מקנטייר, 2005, עמ' 125(. ייתכן שהדגשת הממד הלאומי במדינות אלו עלולה לחזק בקרב אזרחיהן את תחושות הפטריוטיות, היציבות והסולידריות שיסייעו להם להתמודד עם איומים קיומיים אלו.

9 שני קריטריונים לשאלת זכויותיה של תנועה לאומית ובחינתם במקרה של הלאומיות הפלסטינית 295 לטריטוריה הלאומית ומעקרת בכך את הלגיטימיות של כיבושים אינסופיים )חזוני, 2002; מולר, 2008(. מובן שטיעון זה תקף במיוחד במקומות בהם ישנם גבולות טבעיים, דמוגרפיים או היסטוריים ברורים הקובעים את תחומה של מדינת הלאום. אמנם, מבחינת התפיסה העצמית של המדינה כמוגבלת ברמה העקרונית בגבולות הלאום הן מבחינת אוכלוסיית אזרחיה והן מבחינת הטריטוריה השייכת לה, יש לו תוקף גם במקרים בהם בחלק מן הגבולות, ואפילו בכולם, אין בר רות לגבי מיקומם הראוי. גם ביחס לטיעון זה סביר לטעון שהתפיסה של מדינת הלאום כמגבילה את שאיפת ההתפשטות מתחזקת ככל שמדובר בתנועה לאומית בעלת מ שך ארוך. המ שך הארוך מחזק את ההזדהות של האזרחים עם מדינת הלאום ככזו, ומונע את שאיפת ההתפשטות מחוץ לתחומה. לעומת זאת, במה שנוגע לקיומה של מסורת מדינית, יש לשאול ביחס לאיזה שטח היא חלה. אם שטח זה מקביל למדינה העכשווית, אפיונה כמדינת לאום עשוי לחזק את בלימת שאיפות ההתפשטות; אך אם שטח זה גדול מן המדינה העכשווית או זהה לה רק בחלקו, אזי עצם קיומה של המסורת המדינית ביחס לשטח אחר עלול דווקא להמריץ שאיפות התפשטות ולעורר תסיסה בסדר האזורי. ה. הצידוק הדמוקרטי ניתן להעלות טענה בזכות מדינת הלאום מן הזווית הדמוקרטית גרדא. אף אם איננו מייחסים כל ערך עצמי לקיומה של מדינת הלאום, עצם רצונם של האזרחים בסדר פוליטי מסוג זה הוא גורם משמעותי במסגרת חשיבה דמוקרטית, ויש בו כדי להצדיק את הוצאתו לפועל. ית רה מזאת, ניתן לראות בכך לא רק מימוש רצונם של האזרחים, המתחייב במדינה דמוקרטית גם ביחס לכל נושא אחר, אלא נושא השייך באופן מהותי לרעיון הדמוקרטיה המודרנית. שהרי רעיון הדמוקרטיה נעוץ בתפיסת האוטונומיה האנושית, וזו באה לידי ביטוי לא רק ב'חירות שלילית' ומניעת כפייה על האדם כשאין בכך הכרח גמור, אלא אף ביכולת חיובית של האדם להשפיע על גורלו באמצעות השתתפות במרחב הפוליטי המשפיע באופן מכריע על חייו. רעיון זה, העומד ביסוד שיטת הייצוג הפוליטי, מחייב שלבני אדם תהיה יכולת לקבוע את אופיה של המסגרת המדינית בה הם יחיו, וממילא אם ישנה קבוצת אנשים שברצונם להגדיר את עצמם כיחידה פוליטית לאומית, חובה לאפשר להם לעשות זאת. 9 אמנם, יש שהעירו שטיעון זה חלש, מכיוון שאין להצדיק את רצונו של הרוב במדינה דמוקרטית לשעבד את המיעוט רק בשל הטיעון שזהו רצון הרוב, והגדרת המדינה כמדינת לאום יש בה כדי להזיק לקבוצת המיעוט )מילר, 1995, עמ' 83(. עם זאת, נראה שאין בכך כדי לשלול מכל וכול את תקפותו של הטיעון, אלא רק להטיל עליו מגבלות מתבקשות, הנוגעות למעמד המיעוט בתוך מדינת הלאום, ולקבוע שהוא איננו שיקול בלעדי בתוך מכלול השיקולים של סיטואציה נתונה )מיל, תשי"ח, עמ' 255; פילפוט, 1995(. נראה שביחס לטיעון זה אין כל רלוונטיות לשאלת המ שך של התנועה הלאומית וכן לא לקיומה או אי קיומה של מסורת מדינית. טיעון זה מבוסס על הרצון העכשווי של ציבור נתון לקבוע את גורלו ואת אורחות חייו, וזכות זו אינה תלויה כלל בשאלה האם רצונו הוא 9 על בסיס היגיון זה בוצעו משאלי עם במקומות רבים בעולם על מנת לקבוע האם אוכלוסייה מעוניינת בהמשך קיום תחת שלטון מסוים, או בפרישה והקמת שלטון עצמי. כך למשל באזורים שבשליטה צרפתית: איי קומורו ב 1974 וקורסיקה ב 2003.

10 296 אסף מלאך רצון שהחל זה עתה או שהוא בעל מ שך ארוך. באותו אופן גם שאלת קיומה של מסורת מדינית אינה אמורה להשפיע על תקפות הטיעון הזה. אם רצון הרוב כעת מחייב מדינת לאום, העובדה שאין מסורת מדינית מתמשכת מן העבר שתומכת בסדר של מדינת לאום - אינה מעלה ואינה מורידה. נוכל לסכם חלק זה של הדיון במסקנה שאמנם שני הקריטריונים שנידונו כאן אינם רלוונטיים לכל הטיעונים בזכות מדינת הלאום, אך לגבי חלק משמעותי מן הטיעונים המ שך ארוך של התנועה הלאומית או קיומה של מסורת מדינית מחזקים את הטיעון למען מדינת הלאום, והעדרם מחליש טיעון זה. הצידוק הדמוקרטי בולט כצידוק יחידי המתחשב אך ורק ברצון העכשווי של האזרחים ומתעלם לגמרי מן ההיבטים ההיסטוריים השונים שנבחנו כאן. הסיכום המפורט של הדיון שלעיל משתקף היטב בטבלה הבאה )טבלה 1(: טבלה 1 מושג המפתח של הטיעון מ שך - ארוך של התנועה הלאומית קיום מסורת מדינית הצידוק הלאומי תרבותי שימור האומה מחזק בדרך כלל מובחנות האומה אינו משפיע על התקפות הצידוק הרפובליקני טיפוח מידה טובה פוליטית מחזק את ההזדהות עם המדינה מחזק את ההזדהות עם המדינה כמוקד זהות הצידוק התועלתני הפנימי הצלחת המדינה )פטריוטיות, סולידריות, יציבות( מחזק את ההזדהות עם המדינה מחזק את ההזדהות עם המדינה הצידוק התועלתני הכלל עולמי יציבות הסדר הבינלאומי מחזק את התיחום של המדינה תלוי מה התיחום של המסורת המדינית הצידוק הדמוקרטי רצון הרוב בלתי רלוונטי בלתי רלוונטי המקרה של הלאומיות הפלסטינית בקרב רבים מן הכותבים והחוקרים בישראל רווחת תפיסה התולה את הלגיטימיות של מדינת הלאום היהודית בהכרה בזכות הפלסטינים למדינת לאום משלהם. לפי תפיסה זו, אם מדינת ישראל מתקיימת כמדינת לאום המבוססת על ההכרה בזכות ההגדרה העצמית של העמים, לא יהיה מן הצדק למנוע מן הפלסטינים מימוש מקביל של זכות זו. כך למשל מזכיר חיים גנז במהלך דיון בלגיטימיות של המדינה היהודית את "הצורך הדחוף לסלק את אי הצדק שישראל גורמת לו במונעה הקמת מדינה פלסטינית בעוד את עצמה היא תופסת כמדינה יהודית בלבד..." )גנז, 2006, עמ' 170(. אלכס יעקובסון ואמנון רובינשטיין טוענים שעל אף שברור היום שהקמתה של מדינה פלסטינית היא שאלה של זמן בלבד, תהליך הקמתה החל כבר בהסכמי אוסלו: "לא ניתן בשום אופן לראות במובלעות הפלסטיניות המנותקות זו מזו מימוש סביר של זכותו של העם הפלסטיני להגדרה עצמית ולקיום של כבוד. זהו אכן מצב של חוסר שוויון בסיסי בין שני עמי הארץ מבחינת זכויותיהם הלאומיות. הדרך ההגיונית לפעול לתיקון מצב זה היא לתמוך בהקמתה של מדינה ערבית פלסטינית

11 שני קריטריונים לשאלת זכויותיה של תנועה לאומית ובחינתם במקרה של הלאומיות הפלסטינית 297 בת קיימא..." )יעקובסון ורובינשטיין, 2003, עמ' 309(. 10 סוגיה זו פנים רבות לה - ביניהן היסטוריות, ביטחוניות יחב"ליות ותאולוגיות - ואיני מתכוון למצותה במסגרת מאמר זה. עם זאת, בכל הקשור לפילוסופיה הפוליטית, ברצוני לטעון שלפי הניתוח התאורטי שהצגנו עד כה, יצירת תלות כזו איננה מוצדקת. רבים מן הטיעונים בזכות מדינת הלאום יכולים להיות תקפים במקרה אחד בצורה חזקה ובמקרה אחר לא להיות תקפים כלל או להיות תקפים במידה מועטה בלבד, ומשום כך אין להקיש באופן אוטומטי מן הזכות של קבוצה אחת להגדרה עצמית במסגרת מדינית לזכותה של קבוצה אחרת. בחלק האחרון של מאמר זה אתייחס למשמעות אפיוניה של התנועה הלאומית הפלסטינית, בפרט ביחס לשני הקריטריונים שנידונו במאמר זה. אתייחס לקיצור ימיה של התנועה הלאומית הפלסטינית ולחוסר קיומה של מסורת מדינית פוליטית בקרב הפלסטינים כקבוצה מובחנת. 1. קיצור ימיה של התנועה הלאומית הפלסטינית דומה שבין החוקרים רווחת הקביעה שהתנועה הלאומית הפלסטינית איננה בעלת עומק היסטורי של ממש. השם 'פלסטין' הוא אמנם קדום, אך הוא הוענק לארץ ישראל בידי הרומאים לאחר דיכוי מרד בר כוכבא על מנת לטשטש את הקשר הלאומי שבין העם היהודי לארץ ישראל, ובכך להחליש את הסיכויים להתעוררות מרידות נוספות. שם זה לא שימש כרכיב זהות בעבור תושבי ארץ ישראל לאורך כל שנות הכיבוש הערבי והעותמאני בארץ, וכמובן שהם לא תבעו בשמו תביעות פוליטיות. משמעותו של השם הייתה מנהלית בלבד והתייחסה לחלק מן הארץ בלבד, כירושה מהתקופה הרומית ביזנטית. המושג של ארץ ישראל כחטיבה מובחנת הראויה לריבונות פוליטית היא מושג בסיסי ביהדות. ממנה מושג זה נשתרש בעמים הנוצריים, אך הוא איננו מושרש כלל וכלל בדת ובתרבות האסלאמיות. כך השם 'פלסטין', שרווח באירופה ערב מלחמת העולם הראשונה, היה חסר כל משמעות מנהלית, זהותית או מדינית לגבי האוכלוסייה הערבית בארץ ישראל. גם הפעילות שנתגבשה כבר כנגד התנועה הציונית לפני המלחמה לא התבססה דווקא על שאיפות לאומיות וכללה את תומכי המשך שלטונו של המשטר העותמאני לא פחות מאשר את מתנגדיו שתמכו בהקמת מדינה עצמאית לערביי ארץ ישראל. זאת ועוד, גם ההתפתחות הראשונית של לאומיות ערבית בקרב ערביי ארץ ישראל לאחר מלחמת העולם הראשונה לא הבחינה את 'פלסטין' כאזור לאומי עצמאי אלא ראתה בו חלק מסוריה )לונץ,,1996 עמ' ;45,30 פורת,,1971 פרק.)2 כך למשל נקבע בסעיף 166 של פרק 2 בדו"ח של,UNSCOP 'הוועדה המיוחדת של האו"ם לענייני פלסטינה', שחקרה את המצב בארץ ישראל בשנת 1947 מטעם העצרת הכללית של האו"ם והמליצה על תכנית החלוקה של הארץ לשתי מדינות )מצוטט אצל יעקובסון ורובינשטיין, 2003, עמ' 56(: 10 גביזון, 2002, עמ' 86-85, הע' 12, מדברת על כך ש"מבחינה מוסרית טוב למצוא פתרון שיאפשר לפלסטינים ריבונות מדינית לפחות בחלק ממולדתם. כך לא יביא מימוש זכות ההגדרה העצמית של יהודים בארץ ישראל לשלילה מוחלטת של זכותם המקבילה של הפלסטינים". עם זאת, היא מזכירה באותה הערה שמצב הפלסטינים טוב יותר מזה של היהודים מבחינת האיומים הפיזיים ומבחינת היכולת לממש את תרבותם הן במדינות ערב והן במדינת ישראל, ומשום כך זכותם למדינה מוקלשת.

12 298 אסף מלאך רצונו של העם הערבי של פלסטינה להבטיח את קיומו הלאומי הוא רצון טבעי בהחלט. אולם לאומיות פלסטינית, להבדיל מלאומיות ערבית, היא כשלעצמה תופעה שנוצרה יחסית לא מזמן, ובאה לעולם רק לאחר חלוקתו של האזור הערבי על ידי ההסדר שבסיום מלחמת העולם הראשונה. מדיניות הבית הלאומי ומדיניות ההגירה הנמרצת של ההנהגה היהודית חידדו את החשש של הערבים מפני האוכלוסייה היהודית הנכנסת לתחומם. ההמלצה של UNSCOP לחלוקת הארץ באה מתוך ההכרה שבפועל קיימות בארץ שתי תנועות לאומיות סותרות אך לא מתוך קביעה שלאומיות פלסטינית היא בעלת עומק היסטורי זהה או דומה ללאומיות היהודית )שם, שם, עמ' 26 ציטוטים נוספים מדו"ח הועדה(. עובדות מוסכמות אלו הביאו את רוב החוקרים, ביניהם חוקרים פלסטינים, לתאר את צמיחתה של הזהות הלאומית הפלסטינית כמתפתחת בתוך כדי עימות עם הציונות, ופעולותיה בתחום ההתיישבות והדיפלומטיה )פורת, 1971, פרק 1; חלידי, 1997, עמ' (. 11 בקריאה לאחור חוקרים אחדים ניסו לאתר שורשים והתחלות של אחדות פלסטינית במרד נגד מוחמד עלי ובנו איברהים פאשא בשנת 1834 )קימרלינג ומגדל, 1999(, אך גם ניסיונות אלו נדמים כמאמץ מאולץ לזהות במרד על בסיס שבטי חמולתי ומאבקי שליטה שורשים של תפיסה לאומית. התקופות המשמעותיות, שהוזכרו על ידי החוקרים כמעצבים תודעה לאומית פלסטינית נבדלת, ה נם השנים שבתום מלחמת העולם הראשונה, המרד הערבי הגדול ) (, ופריצת האינתפאדה הראשונה בשנת 1987, לאחר 20 שנות שליטה ישראלית בשטחי יהודה שומרון וחבל עזה. גם תודעה זו נעה במתח מתמיד בין הכללתו של המאבק הפלסטיני במאבק של האומה הערבית כולה ב'ישות הציונית', לבין בידולה של האומה הפלסטינית כאומה עצמאית. הסעיפים הרלוונטיים מתוך 'האמנה הפלסטינית' מבהירים מתח זה בצורה ברורה. כך למשל בסעיף 1 באמנה: "פלסטין היא מולדת העם הערבי הפלסטיני, והיא חלק בלתי נפרד מהמולדת הערבית הגדולה. העם הפלסטיני הוא חלק מן האומה הערבית". וכן בסעיפים המנסים להתפתל בין הרצון בהגדרה עצמית לאומית לשם המאבק בישראל לבין הרצון שלא להצהיר הצהרה לאומית שתפגע באחדות האומה הערבית: העם הערבי הפלסטיני מאמין באיחוד הערבי ויודע כי כדי למלא את תפקידו בהגשמת האיחוד הזה, עליו בשלב זה של מאבקו הלאומי לשמור על אישיותו הפלסטינית ועל מרכיביה, ולטפח את המודעות לקיומה תוך התנגדות לכל התכניות העלולות להטמיעה או להחלישה. האיחוד הערבי ושחרור פלסטין הם שתי מטרות המשלימות זו את זו, וכל אחת מהן מכינה את הדרך למימוש חברתה, שכן, האיחוד הערבי מוביל לשחרור פלסטין, ושחרור פלסטין מוביל לאיחוד אמנם ראו פורת, 1971, עמ' 7-4, שעוקב אחר זיקות מסוימות בין ערביי ארץ ישראל לפני המאה ה 20, אך אין בכך כדי לסתור את האמור כאן על התגבשות לאומית פלסטינית שיש בה תביעה פוליטית ברורה.

13 שני קריטריונים לשאלת זכויותיה של תנועה לאומית ובחינתם במקרה של הלאומיות הפלסטינית 299 גורל האומה הערבית, ויתירה מזו, הקיום הערבי עצמו, תלוי בגורל הבעיה הפלסטינית. מקשר גומלין זה נובע המאמץ של האומה הערבית ועמלה לשחרור פלסטין. העם הפלסטיני יישא בתפקידו החלוצי להגשמת מטרה לאומית מקודשת זו. למדנו מכאן על קיצור ימיה של התנועה הלאומית הפלסטינית ועל המתח שבו היא מצויה מאז הקמתה שלא לנתק את עצמה לגמרי מהלאומיות הערבית הכוללת. 2. חוסר קיומה של מסורת מדינית פוליטית פלסטינית מעבר לשאלת העומק ההיסטורי של התנועה הפלסטינית בולטת בהעדרה מסורת מדינית פלסטינית. מזרחנים רבים עמדו על העובדה שהנאמנות של העמים המוסלמיים היא בראש ובראשונה לדת האסלאם ולשבט/חמולה ולא ללאומיות. במסגרת דת האסלאם ישנו מאבק מתמשך לשלטונו של אללה על העולם כולו ולהשבת שלטון הח'ליפים כביטוי לראשיתו של שלטון זה. הפיצול של המבנה הכלל אסלאמי למדינות 'לאומיות' נתפס באסלאם לא רק כעב רה פוליטית, אלא כחטא דתי וככפירה באחת ממטרותיו העיקריות של האסלאם. הנאמנות לארץ )'ווטניה' בערבית( היא סוג של שייכות קיבוצית שלא רק שאין לה זכר בתקופות קדומות, אלא שההלכה האסלאמית רואה בה חזרה למצב פרימיטיווי טרום אסלאמי )לואיס, 1970, עמ' 76; שרון, 1992(. תנועות 'האחים המוסלמים' בארצות ערב וכך גם ה'חמאס' כתנועה אסלאמית פלסטינית מצאו נוסחאות מורכבות על מנת לתת מקום לזהות הלאומית, אך היא ללא ספק כפופה לחלוטין לזהות האסלאמית הכוללת, ובמסגרתה למשל אין מקום לקבלה או הכלה של מיעוטים שאינם מוסלמיים רק על שום היותם שייכים ללאום הפלסטיני. יתרה מזו, לעומת התנועות הלא אסלאמיות דוגמת 'אש"ף', ה'חמאס' דוחה את ההזדהות עם האומה הערבית ועם הלאומיות הערבית כמקור הזדהות ראשוני של התנועה הפלסטינית, ומאמץ תחתיה את המאבק הפאן אסלאמי )שטיינברג, 2002, עמ' 160( , התחזקות כוחו של חמאס בקרב הפלסטינים מדגיש את הקושי למצוא בלאומיות הפלסטינית מוקד זהות עמוק כאשר הוא איננו מחובר באופן עמוק למוקד הזהות הדתי. בכך תואמת מגמה זו את הקושי הכללי במדינות ערביות במזרח התיכון שאין להם מסורת מדינית עמוקה. היטיב לתאר זאת גבריאל בן דור בדבריו הבאים )בן דור, 2006, עמ' 68(: הנקודה השניה... שהזהות הלאומית לעיתים קרובות אינה אותנטית... הרעיון של מולדת המוגדרת במונחים טריטוריאליים הוא בעצם רעיון חדש באזורים רבים בעולם, אשר יובא אליהם מבחוץ. אין זה תוצר מקומי של ההיסטוריה, המסורות והתרבות המקומית של המזרח התיכון. לכן יש משהו מלאכותי באופן שהוא נוגע בלבבות ובמחשבות האנשים. הוא חסר עומק. עובדת העדרה של מסורת מדינית ערבית נבדלת התבטאה בעובדה הידועה שראשיתה של הלאומיות הערבית באמצע המאה ה 19 הופיעה בקרב ערבים נוצריים דווקא שחיפשו הגדרה מחודשת לפיה יוכלו למצוא את מקומם כשווים בתוך העולם המוסלמי. כאמור, הלאומיות הערבית אכן לא השתרשה עד היום באזורים רבים, ובחלק ממדינות ערב נותר עד היום הקושי לייצר פטריוטיות ונאמנות לאומית אצל תושביהן המוסלמים )בן דור,.)2006

14 300 אסף מלאך סיכום ומסקנות בדברים שלעיל העליתי את השאלות האם למ שך קיומה של תנועה לאומית וכן לעובדת היותה בעלת מסורת מדינית ישנה השפעה על עצמת התקפות של תביעתה להגדרה עצמית לאומית. בחינה מפורטת של הצידוקים לסדר הפוליטי של מדינת לאום מביאה לדעתי למסקנה שביחס לרבים מן הצידוקים יש ערך רב לשאלות הללו. אמנם, אין בכוונתי לטעון שזהו הקריטריון היחיד, או אפילו המרכזי, בשאלת התקפות של תביעה לאומית. כל סיטואציה של סכסוך לאומי היא מורכבת וכוללת בתוכה היבטים מגוונים. לכל אלו יש השפעה על הרלוונטיות של הצידוקים השונים, מה עוד שהשקלול הנכון ביניהם תלוי לא פעם בהכרעות ערכיות מובהקות. עם זאת, ההתעלמות היחסית מהשאלות של מ שך התנועה הלאומית ומשאלת קיומה של מסורת מדינית איננה מוצדקת, ויש לתת להן משקל חשוב כאשר דנים בלגיטימיות של תביעות לאומיות. ככל שהדברים אמורים ביחס לתנועה הלאומית הפלסטינית, ברור למדי ששתי הנקודות האמורות מחלישות את תוקף תביעתה להגדרה עצמית לאומית. התנועה הלאומית הפלסטינית היא תנועה בעלת מ שך היסטורי קצר יחסית, שהוא עצמו נתון במתח בשאלת מובחנותו מהאומה הערבית הגדולה. ההקשר האסלאמי מבהיר את העדרה של מסורת מדינית פלסטינית. עובדות אלו מעוררות שאלות יסוד ביחס לצידוקים להקמת מדינת לאום: האמנם יש לפלסטינים תרבות מובחנת הראויה להגנה? האמנם הזהות הפלסטינית היא עמוקה ויציבה דיה באופן שתוכל לייצר מידה טובה פוליטית? האמנם תוכל להיווצר בקרב הפלסטינים חברה יציבה וסולידרית, או שהיא תוביל למלחמת אזרחים מתמשכת? דברים אלו, אין בהם כדי לתת פתרון כולל לסבך הבעיות הקשורות בסכסוך הלאומי על ארץ ישראל, אך יש בהם כדי לערער הנחה שגויה ורווחת ביחס לאחדות המשקל של התביעה הלאומית היהודית והפלסטינית על כברת ארץ זו. רשימת מקורות אלמונד, ג' וורבה, ס' )1998(. התרבות האזרחית ויציבות דמוקרטית. בתוך: ב' נויברגר ו א' קופמן )עורכים(, דמוקרטיה ודמוקרטיזציה )עמ' (. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. בן דור, ג' )2006(. דילמות קיומיות של המדינה הערבית העכשווית. בתוך: ד' מנשרי )עורך(, דת ומדינה במזרח התיכון )עמ' 74-58(. תל אביב: אוניברסיטת תל אביב והקיבוץ המאוחד. גביזון, ר' )2002(. המדינה היהודית: הצדקה עקרונית ודמותה הרצויה. תכלת, , גנז, ח' )2006(. מריכרד ואגנר עד זכות השיבה ניתוח פילוסופי של בעיות ציבור ישראליות. תל אביב: עם עובד. הייסטינגס, א' )2008(. בנייתן של אומות התנ"ך והווצרות מדינות הלאום. ירושלים: שלם. טרוור רופר, י' )2006(. המצאת מסורות: המסורת ההררית של סקוטלנד. בתוך: י' דהאן ו ה' ווסרמן )עורכים(, להמציא אומה )עמ' 84-53(. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. יעקובסון, א' ורובינשטיין, א' )2003(. ישראל ומשפחת העמים מדינת לאום יהודית וזכויות אדם. ירושלים ותל אביב: שוקן. לואיס, ב' )1970(. המזרח התיכון והמערב. מערכות. פרק 4, 'פטריוטיזם ולאומיות'. תל אביב.

15 שני קריטריונים לשאלת זכויותיה של תנועה לאומית ובחינתם במקרה של הלאומיות הפלסטינית 301 לונץ, י' )1996(. שורשיה ומקורותיה של התנועה הפלסטינית הערבית בא"י ערב מלה"ע הראשונה. בתוך: ב' מעוז ו ב' ז' קדר )עורכים(, התנועה הלאומית הפלסטינית: מעימות להשלמה?)עמ' 51-27(. תל אביב: משרד הביטחון. ליפסט, ס' )1998(. מאבק חברתי, לגיטימיות ודמוקרטיה. בתוך: ב' נויברגר ו א' קופמן )עורכים(, דמוקרטיה ודמוקרטיזציה )עמ' (. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. מונטסקיה ש', )תשנ"ח(. על רוח החוקים. ירושלים: מאגנס. מיל, ג' ס' )תשי"ח(. ממשל של נציגים. ירושלים: מאגנס. מלאך, א' )2008(. בסיסי הלגיטימיות של מדינת לאום יהודית בעידן פוסטמודרני. חיבור לשם קבלת התואר "דוקטור לפילוסופיה", רמת גן: אוניברסיטת בר אילן. מקנטייר, א' 2005((. האם פטריוטיות היא מידה טובה?. תכלת, , סקרוטון, ר' )2003(. בזכות הלאומיות. תכלת, , פורת, י' )1971(. צמיחת התנועה הלאומית הערבית הפלסטינאית ירושלים: האוניברסיטה העברית. קונור, ו' )1978(. לאום הוא לאום, הוא מדינה, הוא קבוצה אתנית, הוא )...(. בתוך: ש' סנדלר )עורך(, מדינת הלאום מושגי יסוד ביחסים בינלאומיים )עמ' (. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. קימרלינג, ב' ומגדל, י' ש' )1999(. פלסטינים עם בהווצרות. ירושלים: כתר. רוסו, ז' ז' )תשנ"ט(. על האמנה החברתית. ירושלים: מאגנס. שרון, מ' )1992(. הגורם האיסלאמי בפוליטיקה של המזרח התיכון. נתיב, , שטיינברג, מ' )2002(. דת ולאומיות במשנת החמאס. בתוך: נ' הורביץ )עורך(, דת ולאומיות בישראל ובמזרח התיכון )עמ' (. תל אביב: מרכז יצחק רבין ועם עובד. תמיר, י' )1991(. איחוד ולאומיות באירופה של זמנים, , Armstrong, J. (1982). Nations Before Nationalism. Chapel Hill: University of North Carolina Press. Buchanan, A. (1991). Secession: The Morality of Political Divorce from Fort Sumter to Lithuania and Quebec. Boulder: Westview Press. Brilmayer, L. (1991). Secession and Self-Determination: A Territorial Interpretation. Yale Journal of International law, 16, Giordano, B. (2000). Italian Regionalism or 'Padanian' Nationalism the Political Project of the Lega Nord in Italian Politics. Political Geography, 19, 4, Gans, C. (2000). The Liberal Foundations of Cultural Nationalism. Canadian Journal of Philosophy, 30, 3, Danspeckgruber, W. (ed.) (2002). The Self-Determination of Peoples, Bouder: L. Rienner Publishers,

16 302 אסף מלאך Donald, L. Horowitz (2003). A Right to Secede. In S. Macedo and A. Buchanan (Eds.), Secession and Self-Determination (pp , Nomos XLV). New York: University Press. Christopher, H. wellman (1995). A Defense of Secession and Political Self-Determination. Philosophy and Public Affairs, 24, 2, Hazoni, Y. (2002). On the National State, Part 1: Empire and Anarchy. Azure, 12, Khalidi, R. (1997). Palestinian Identity: The Construction of Modern National Consciousness. New York: Columbia University Press. Leith, M. S. (2008). Scottish National Party Representations of Scottishness and Scotland. Politics, 28, Muller, J. (2008). Us and Them - The Enduring Power of Ethnic Nationalism. Foreign Affairs, 87, Miller, D. (1995). On Nationality. Oxford: Clarendon Press. Minahan, J. (1996). Nations Without States a Historical Dictionary of Contemporary National Movements. Westport: Greenwood Press. Nawaz, M. K. (1965). The Meaning and Range of the Principle of Self-Determination. Duke Law Journal, 1, Philpott, D. (1995). In Defense of Self-Determination. Ethics, 105, 2, Kymlicka, W. (1995). Multicultural Citizenship. Oxford: Clarendon Press. Randle, R. (1970). From National Self-Determination to National Self-Development. Journal of the History of Ideas, 31, 1, * המכללה האקדמית אשקלון והמכללה למדינאות

Patents Basics. Yehuda Binder. (For copies contact:

Patents Basics. Yehuda Binder. (For copies contact: Patents Basics Yehuda Binder (For copies contact: elissa@openu.ac.il) 1 Intellectual Property Value 2 Intellectual Property Rights Trademarks Copyrights Trade Secrets Patents 3 Trademarks Identify a source

More information

THINKING ABOUT REST THE ORIGIN OF SHABBOS

THINKING ABOUT REST THE ORIGIN OF SHABBOS Exploring SHABBOS SHABBOS REST AND RETURN Shabbos has a multitude of components which provide meaning and purpose to our lives. We will try to figure out the goal of Shabbos, how to connect to it, and

More information

A R E Y O U R E A L L Y A W A K E?

A R E Y O U R E A L L Y A W A K E? A R E Y O U R E A L L Y A W A K E? ב ר ו ך א ת ה י י א לה ינ ו מ ל ך ה עו ל ם, ה מ ע ב יר ש נ ה מ ע ינ י ות נ ומ ה מ ע פ ע פ י Blessed are You, Hashem our God, King of the Universe, who removes sleep from

More information

Theories of Justice

Theories of Justice Syllabus Theories of Justice - 56981 Last update 06-08-2014 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor) Responsible Department: political Science Academic year: 2 Semester: 2nd Semester Teaching

More information

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5 FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO. 652082/2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5 McLaughlin, Terence K. From: Sent: To: Cc: Subject: Follow Up Flag: Flag Status:

More information

HISTORICAL INTRO. TO CONTEMPORARY POLITICS

HISTORICAL INTRO. TO CONTEMPORARY POLITICS Syllabus HISTORICAL INTRO. TO CONTEMPORARY POLITICS - 56108 Last update 02-10-2013 HU Credits: 4 Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor) Responsible Department: Department of Political Science Academic year:

More information

Advisor Copy. Welcome the NCSYers to your session. Feel free to try a quick icebreaker to learn their names.

Advisor Copy. Welcome the NCSYers to your session. Feel free to try a quick icebreaker to learn their names. Advisor Copy Before we begin, I would like to highlight a few points: Goal: 1. It is VERY IMPORTANT for you as an educator to put your effort in and prepare this session well. If you don t prepare, it

More information

Research in Contemporary Jewry

Research in Contemporary Jewry Syllabus Research in Contemporary Jewry - 33813 Last update 20-08-2016 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 2nd degree (Master) Responsible Department: history of jewish people & contemporary jewry Academic year:

More information

מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה

מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה כנס חינוך משנה מציאות מכון מופ"ת המכללה ע"ש דוד ילין מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה ד"ר רינת ארביב-אלישיב ד"ר ורדה צימרמן 1 מבוא נשירת מורים היא תופעה חברתית המתרחבת

More information

A JEW WALKS INTO A BAR: JEWISH IDENTITY IN NOT SUCH JEWISH PLACES

A JEW WALKS INTO A BAR: JEWISH IDENTITY IN NOT SUCH JEWISH PLACES A JEW WALKS INTO A BAR: JEWISH IDENTITY IN NOT SUCH JEWISH PLACES Sinning in Disguise Like people of all faiths, Jews sometimes do things or go to places they are not supposed to. This session is not about

More information

אנגלית (MODULE E) בהצלחה!

אנגלית (MODULE E) בהצלחה! 3 בגרות סוג הבחינה: מדינת ישראל חורף תשע"ט, 2019 מועד הבחינה: משרד החינוך 016481 מספר השאלון: א. משך הבחינה: שעה ורבע אנגלית שאלון ה' (MODULE E) ג רסה א' הוראות לנבחן מבנה השאלון ומפתח ההערכה: בשאלון זה

More information

(ספטמבר,(

(ספטמבר,( (ספטמבר,(2012 328 293 ישראל כמדינה לאומית וליברלית רות גביזון, * פניה עוז-זלצברגר ** במאמר זה נציע תפיסה חדשה של מושגי-יסוד בשיח הציבורי הישראלי: נבחן את האפשרות לפנות מן המונח המקובל "מדינה יהודית ודמוקרטית"

More information

המבנה הגאומטרי של מידה

המבנה הגאומטרי של מידה התוכנה מאפשרת לרשום מידות מסוגים שונים בסרטוט, במגוון סגנונות ובהתאם לתקנים המקובלים. רצוי לבצע מתן מידות בשכבה המיועדת לכך. לכל מידה יש תכונות של בלוק. תהליך מתן המידות מתחיל תמיד מקביעת סגנון המידות.

More information

Rules Game (through lesson 30) by Nancy Decker Preparation: 1. Each rule board is immediately followed by at least three cards containing examples of

Rules Game (through lesson 30) by Nancy Decker Preparation: 1. Each rule board is immediately followed by at least three cards containing examples of Rules Game (through lesson 30) by Nancy Decker Preparation: 1. Each rule board is immediately followed by at least three cards containing examples of the rule. (Choose three cards appropriate to the lesson

More information

Reflection Session: Sustainability and Me

Reflection Session: Sustainability and Me Goals: Participants will: identify needs in their home communities apply their sustainability learning to the conditions of their home communities design a sustainable project idea and evaluate the ideas

More information

חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק(

חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק( חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק( התשע"ב - 2012 חברות וחברי לשכה יקרים, אני שמח להגיש לכם חוברת זו בה תמצאו את חוק זכויות הסוכן בנוסחו המקורי ואת תרגומו לאנגלית על ידי עו"ד שוש רבינוביץ,

More information

א נ ג ל י ת בהצלחה! ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי( השימוש במילון אחר טעון אישור הפיקוח על הוראת האנגלית.

א נ ג ל י ת בהצלחה! ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי( השימוש במילון אחר טעון אישור הפיקוח על הוראת האנגלית. בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. א. משך הבחינה: שעה ורבע מועד הבחינה: חורף תשס"ז, 2007 מספר השאלון: 406 016107, א נ ג ל י

More information

מספר השאלון: Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א נ ג ל י ת (MODULE F) ספרות )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי(

מספר השאלון: Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א נ ג ל י ת (MODULE F) ספרות )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי( בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"א, 2011 מועד הבחינה: משרד החינוך 016117 מספר השאלון: Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א נ ג ל י ת א. משך הבחינה: שעה וחצי שאלון

More information

SEEDS OF GREATNESS MINING THROUGH THE STORY OF MOSHE S CHILDHOOD

SEEDS OF GREATNESS MINING THROUGH THE STORY OF MOSHE S CHILDHOOD Anatomy ofa l eader: them oshestory SEEDS OF GREATNESS MINING THROUGH THE STORY OF MOSHE S CHILDHOOD FOR LESSONS IN LEADERSHIP ש מ ות EXODUS CHAPTER 2 א ו י ל ך א י ש, מ ב ית ל ו י; ו י ק ח, א ת-ב ת-ל

More information

אנגלית שאלון ז' ג רסה א' הוראות לנבחן בהצלחה! )4( ההנחיות בשאלון זה מנוסחות בלשון זכר ומכוונות לנבחנות ולנבחנים כאחד. (MODULE G)

אנגלית שאלון ז' ג רסה א' הוראות לנבחן בהצלחה! )4( ההנחיות בשאלון זה מנוסחות בלשון זכר ומכוונות לנבחנות ולנבחנים כאחד. (MODULE G) 3 בגרות סוג הבחינה: מדינת ישראל חורף תשע"ט, 2019 מועד הבחינה: משרד החינוך 016582 מספר השאלון: א. משך הבחינה: שעה וארבעים וחמש דקות אנגלית שאלון ז' (MODULE G) ג רסה א' הוראות לנבחן מבנה השאלון ומפתח ההערכה:

More information

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37 FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO. 652082/2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37 Translated from the Hebrew Sharf Translations Message sent From: Tomer Shohat

More information

זו מערכת ישרת זוית )קרטזית( אשר בה יש לנו 2 צירים מאונכים זה לזה. באותו מישור ניתן להגדיר נקודה על ידי זוית ורדיוס וקטור

זו מערכת ישרת זוית )קרטזית( אשר בה יש לנו 2 צירים מאונכים זה לזה. באותו מישור ניתן להגדיר נקודה על ידי זוית ורדיוס וקטור קארדינטת קטבית y p p p במישר,y הגדרנ נקדה על ידי המרחקים מהצירים. ז מערכת ישרת זית )קרטזית( אשר בה יש לנ צירים מאנכים זה לזה. באת מישר ניתן להגדיר נקדה על ידי זית רדיס קטר. (, ) הרדיס קטר מסתבב )נגד כין

More information

נושאים אוניברסיטת בר-אילן. דוא "ל: נייד:

נושאים אוניברסיטת בר-אילן. דוא ל: נייד: 1 אוניברסיטת בר-אילן המחלקה למדעי מדינה תרבות פוליטית (71-806-01) ד"ר ג'ונתן ריינהולד שעות קבלה: ד' 11.55-13.55 מספר חדר משרד : 2.33 דוא "ל: Rynhold@mail.biu.ac.il נייד: 0545775817 תיאור ומטרת הקורס Those

More information

ASP.Net MVC + Entity Framework Code First.

ASP.Net MVC + Entity Framework Code First. ASP.Net MVC + Entity Framework Code First 1 הקדמה בפרק הזה יוצג שימוש בFirst EntityFramework Code עבור ה use case הבאים : ASP.Net MVC ASP.Net Web API ASP.Net MVC + Scaffolding הערה : Framework Entity הוצג

More information

קידום בריאות. the. process of enabling people to increase control over, and. to improve their health". נובמ בר 2009 כל הזכו יות שמור ות לתמר שושן

קידום בריאות. the. process of enabling people to increase control over, and. to improve their health. נובמ בר 2009 כל הזכו יות שמור ות לתמר שושן קידום בריאות The World Health Organization (WHO) defines health promotion as "the process of enabling people to increase control over, and to improve their health". the כל הזכו יות שמור ות לתמר שושן נובמ

More information

Name Page 1 of 6. דף ט: This week s bechina starts at the two dots in the middle of

Name Page 1 of 6. דף ט: This week s bechina starts at the two dots in the middle of Name Page 1 of 6 ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times.בל 'נ marked, using the contact info above by Sunday, December 25, 2016 and we ll send it

More information

ראש השנה דף ח. ששה עשר בניסן ראש השנה לעומר, ששה בסיון ראש השנה לשתי that says ברייתא quotes a גמרא.1 Our. Name Page 1 of 8

ראש השנה דף ח. ששה עשר בניסן ראש השנה לעומר, ששה בסיון ראש השנה לשתי that says ברייתא quotes a גמרא.1 Our. Name Page 1 of 8 Name Page 1 of 8?בחינה times 1 st :דף of the חזרה (גמרא (if no indication, we ll assume Open גמרא Place an X if Closed.בל 'נ marked, using the contact info above by Monday, August 14, 2017 and we ll send

More information

חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים;

חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים; 12 באפריל 2017 כיל מעדכנת את המבנה הארגוני של החברה חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים; הנהלת כיל

More information

מבחן באנגלית בהצלחה הצלחה!!! שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: שם מרכז מנהל מרכז השכלה: תאריך בדיקת המבחן: כל הזכויות שמורות למשרד החינוך

מבחן באנגלית בהצלחה הצלחה!!! שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: שם מרכז מנהל מרכז השכלה: תאריך בדיקת המבחן: כל הזכויות שמורות למשרד החינוך מדינת ישראל משרד החינוך מינהל חברה ונוער מבחן באנגלית שם פרטי: שם משפחה: מס' תעודת זהות: תאריך: מנהל מרכז השכלה: שם: שם מרכז ההשכלה /מוסד : ציון: תאריך בדיקת המבחן: כולה שהמערכת מוסרית, ומוסרית ערכית רואים

More information

בבליוגרפיה בסיסית: כתר.

בבליוגרפיה בסיסית: כתר. שם הקורס: המרצה: שנת לימודים: סוג הקורס: תקשורת, תרבות ודמוקרטיה בעולם הערבי ד"ר חליל רינאוי תשס"ט סמינריון מטרת הקורס: הקורס יסקור את התפתחות התקשורת הכתובה והמשודרת בעולם הערבי מאז הופעתה במאה ה- 19

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות או: מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי או: מילון אנגלי-אנגלי-ערבי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות או: מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי או: מילון אנגלי-אנגלי-ערבי בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. קיץ תשע"ד, מועד ב, 2014 מועד הבחינה: מספר השאלון: 416 016117, Thinking Skills נספח: כישורי

More information

ראש השנה דף. 1. A) Our משנה says,... שנראה בעליל בין שלא נראה בעליל.בין Based on this,פסוק what does the word עליל mean?

ראש השנה דף. 1. A) Our משנה says,... שנראה בעליל בין שלא נראה בעליל.בין Based on this,פסוק what does the word עליל mean? Name Email or Phone # (needed on 1 st page only) Page 1 of 5?בחינה times 1 st :דף of the חזרה (גמרא (if no indication, we ll assume Open גמרא Place an X if Closed.בל'נ marked, using the contact info above

More information

ראש השנה דף. a) the עדים that come first are examined first. b) the גדול שבהן are examined first.

ראש השנה דף. a) the עדים that come first are examined first. b) the גדול שבהן are examined first. Name Email or Phone # (needed on 1 st page only) Page 1 of 5?בחינה times 1 st :דף of the חזרה (גמרא (if no indication, we ll assume Open גמרא Place an X if Closed.בל'נ marked, using the contact info above

More information

ראש השנה דף. a) the עדים that come first are examined first. b) the גדול שבהן are examined first. Answer: a

ראש השנה דף. a) the עדים that come first are examined first. b) the גדול שבהן are examined first. Answer: a Name Email or Phone # (needed on 1 st page only) Page 1 of 5?בחינה times 1 st :דף of the חזרה (גמרא (if no indication, we ll assume Open גמרא Place an X if Closed.בל'נ marked, using the contact info above

More information

בהצלחה! (MODULE C) Hoffman, Y. (2014). The Universal English-Hebrew, Hebrew-English Dictionary

בהצלחה! (MODULE C) Hoffman, Y. (2014). The Universal English-Hebrew, Hebrew-English Dictionary בגרות סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ז, 2017, מועד ב מועד הבחינה: משרד החינוך 403 016104, מספר השאלון: אנגלית שאלון ג' (MODULE C) ג רסה א' הוראות לנבחן א. משך הבחינה: שעה וחצי ב. מבנה השאלון ומפתח ההערכה:

More information

COUNSELLING FOR ADDLESCENCE

COUNSELLING FOR ADDLESCENCE Syllabus COUNSELLING FOR ADDLESCENCE - 34481 Last update 11-10-2015 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor) Responsible Department: education Academic year: 0 Semester: 2nd Semester Teaching

More information

SHABBAT UNPLUGGING & RECONNECTING

SHABBAT UNPLUGGING & RECONNECTING SHABBAT UNPLUGGING & RECONNECTING Setting the Stage The Senator and the Sabbath: Joe Lieberman on his Relationship With Sabbath It s Friday night, raining one of those torrential downpours that we get

More information

NATIONAL COUNCIL OF YOUNG ISRAEL. Shavuot Nation JEWISH EDITION. Compiled by Gabi Weinberg Teen Program Director

NATIONAL COUNCIL OF YOUNG ISRAEL. Shavuot Nation JEWISH EDITION. Compiled by Gabi Weinberg Teen Program Director NATIONAL COUNCIL OF YOUNG ISRAEL Shavuot Nation JEWISH EDITION Compiled by Gabi Weinberg Teen Program Director Just Dress? Or is Tzniut something more? By Jacob and Penina Bernstein, Youth Directors at

More information

Name Page 1 of 5. ,דף ד: This week s bechina starts at the bottom of שיר של חול

Name Page 1 of 5. ,דף ד: This week s bechina starts at the bottom of שיר של חול Name Page 1 of 5 לימוד מסכת ביצ מוקדש לע''נ בחור יעקב יצחק ע'' ב''ר בנימין סענדראוויטש ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזר (גמרא of the :דף times.בל 'נ marked, using the

More information

מיעוטים דתיים באימפריות מודרניות

מיעוטים דתיים באימפריות מודרניות סילבוס מיעוטים דתיים באימפריות מודרניות - 13910 תאריך עדכון אחרון 11-08-2016 נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2 תואר:מוסמך היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:היסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו השנה הראשונה

More information

.1996) ( there is no political power without the power to control the archive. ) Henry Merryman, 2006)

.1996) ( there is no political power without the power to control the archive. ) Henry Merryman, 2006) שינויים טכניים צפויים בגרסת המאמר המודפסת כתב העת משפטים בעקבות ע " א 9336/12 בית המשפט והפוליטיקה של הזיכרון Israelitische Kultusgemeinde Wien נ ' הארכיון המרכזי לתולדות העם היהודי ג י א פ ס ח * ת ק צ

More information

The Art of Rebuke. Source #1: Story of Kamtzah and Bar Kamtzah Talmud Gittin 55b-56a

The Art of Rebuke. Source #1: Story of Kamtzah and Bar Kamtzah Talmud Gittin 55b-56a The Art of Rebuke Source #1: Story of Kamtzah and Bar Kamtzah Talmud Gittin 55b-56a Source #2: Commentary of Maharsha Source #3: An additional Maharsha. Source #4a): Talmud Sotah 41b-42a Source 4b) Rashi

More information

conceptualizing hebrew political Thought: From the Bible to the State and Back

conceptualizing hebrew political Thought: From the Bible to the State and Back Syllabus conceptualizing hebrew political Thought: From the Bible to the State and Back - 56714 Last update 05-09-2016 HU Credits: 4 Degree/Cycle: 2nd degree (Master) Responsible Department: political

More information

A Long Line for a Shorter Wait at the Supermarket

A Long Line for a Shorter Wait at the Supermarket A Long Line for a Shorter Wait at the Supermarket - New York Times Page 1 of 4 A Long Line for a Shorter Wait at the Supermarket Sam Baris directing customers at Whole Foods in Columbus Circle, where the

More information

יומא דף נב ?רבי יוסי (B

יומא דף נב ?רבי יוסי (B Email your בחינה to dafaweek@gmail.com or fax it to (973) 860-1661 within one week of its release and we ll send it back marked, 'נ.בל If you prefer to mark your own test, email us or call for a copy of

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ב, מועד ב מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016117 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א. משך הבחינה: שעה וחצי אנגלית שאלון

More information

תצוגת LCD חיבור התצוגה לבקר. (Liquid Crystal Display) המערכת.

תצוגת LCD חיבור התצוגה לבקר. (Liquid Crystal Display) המערכת. 1 (Liquid Crystal Display) תצוגת LCD בפרויקט ישנה אפשרות לראות את כל הנתונים על גבי תצוגת ה- LCD באופן ברור ונוח. תצוגה זו היא בעלת 2 שורות של מידע בעלות 16 תווים כל אחת. המשתמש יכול לראות על גבי ה- LCD

More information

ANNEXURE "E1-1" FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA)

ANNEXURE E1-1 FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA) ANNEXURE "E1-1" FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA) Dear Sirs, Re: Standby Letter of Credit No: Please advise the

More information

A-level MODERN HEBREW 7672

A-level MODERN HEBREW 7672 A-level MODERN HEBREW 767 PAPER 1 READING AND WRITING Mark scheme June 00 V1.0 aqa.org.uk Copyright 017 AQA and its licensors. All rights reserved. AQA Education (AQA) is a registered charity (registered

More information

ן ע י ד י מ ו ה ת ר ש מ ו ל ז מ

ן ע י ד י מ ו ה ת ר ש מ ו ל ז מ צעדת השיבה הגדולה"). לשם כך" ר א ו( י ו ם" הפלסטינים ברצועה ממשיכים בהכנות" ההכנות ל" צעדת השיבה הגדולה " עדכון תמונת המצב 15 ב מ ר ץ 2018 עיקרי תמונת המצב 1 ב ר צ ו ע ת ע ז ה נ מ ש כ ו ת ה ה כ נ ו ת ל

More information

ãówh,é ËÓÉÔê ÌW W É Å t" Y w f É ËÓÉÑ É èw É f Ñ u ð NNM YóQ' ÌW W É Y ÉgO d óqk É w f ym Éd É u ð NNM ÌWNQMH uqo ð NNM ÌWNQMH

ãówh,é ËÓÉÔê ÌW W É Å t Y w f É ËÓÉÑ É èw É f Ñ u ð NNM YóQ' ÌW W É Y ÉgO d óqk É w f ym Éd É u ð NNM ÌWNQMH uqo ð NNM ÌWNQMH * .1.2.3 (X).1.2.3.4.5.6 בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל חורף תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016117 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון

More information

אנגלית ספרות בהצלחה! /המשך מעבר לדף/ נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( או: מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי או: מילון אנגלי-אנגלי-ערבי

אנגלית ספרות בהצלחה! /המשך מעבר לדף/ נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( או: מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי או: מילון אנגלי-אנגלי-ערבי בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. קיץ תשע"ד, מועד ב, 2014 מועד הבחינה: מספר השאלון: 414 016115, Thinking Skills נספח: כישורי

More information

אנגלית שאלון ז' (MODULE G) ג רסה א' הוראות לנבחן )מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי )

אנגלית שאלון ז' (MODULE G) ג רסה א' הוראות לנבחן )מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי ) בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. חורף תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: 407 016108, מספר השאלון: הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות אנגלית

More information

1 5 5:1 Holy_bible_

1 5 5:1 Holy_bible_ 1 5 5:1 Holy_bible_1 4 1 5 כ שמע ויהי כל מלכי וכל מלכי ימה הירדן בעבר א שר האמרי א שר הכנעני Jos5:1 את על הים א שר הובי ש מפני הירדן את מי יהוה בני י שראל עד עברנו לבבם וימס רוח עוד בם ולא היה מפני בני

More information

Name Page 1 of 5. דף ז. This week s bechina begins with the fifth wide line at the top of

Name Page 1 of 5. דף ז. This week s bechina begins with the fifth wide line at the top of Name Page 1 of 5 ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חרה (גמרא of the :דף times Please email or fax your completed בחינה using the contact info above by Sunday, December 4,

More information

Global Day of Jewish Learning

Global Day of Jewish Learning Global Day of Jewish Learning Curriculum Under the Same Sky: The Earth is Full of Your Creations www.theglobalday.org A Project of the Aleph Society Title facilitator s guide The Power of Planting: Appreciating

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016115 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון ד' (MODULE D) א. משך הבחינה:

More information

SOURCE BOOK. The Holiday Series is an initiative of Partners Detroit Compiled by Rabbi Chaim Fink

SOURCE BOOK. The Holiday Series is an initiative of Partners Detroit Compiled by Rabbi Chaim Fink SOURCE BOOK The Holiday Series is an initiative of Partners Detroit Compiled by Rabbi Chaim Fink SHAVUOS There is something unique about the holiday of Shavuos. For all other Jewish holidays, the Torah

More information

ROLE MODELS JOLT 2014

ROLE MODELS JOLT 2014 ROLE MODELS JOLT LEADERSHIP PROGRAM 2014 R O L E M O D E L S ROLE MODEL, HERO, INSPIRATION Who is your?. Role model Hero Inspiration Who do you want to be like? A person whose behavior, example, or success

More information

הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב

הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב בינה מלאכותית ומהפיכת הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב מעבדות -אתמול ד"ר קובי גל מעבדות -היום ד"ר קובי גל למידה בקבוצות -אתמול ד"ר קובי גל למידה בקבוצות -היום ד"ר קובי גל הזדמנות

More information

ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים א נ ג ל י ת (MODULE B) הוראות מיוחדות: )2( בתום הבחינה החזר את השאלון למשגיח. בהצלחה!

ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים א נ ג ל י ת (MODULE B) הוראות מיוחדות: )2( בתום הבחינה החזר את השאלון למשגיח. בהצלחה! בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. תשס"ז, מועד ב מועד הבחינה: מספר השאלון: 402 016103, א. משך הבחינה: שעה ורבע א נ ג ל י ת

More information

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון א' Corresponds with Module A (Without Access to Information from Spoken Texts) גרסה א'

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון א' Corresponds with Module A (Without Access to Information from Spoken Texts) גרסה א' תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך מקום להדבקת מדבקת נבחן א נ ג ל י ת סוג בחינה: מועד הבחינה: מספר השאלון: מבחן מטה לבתי ספר תיכוניים חורף תשע"ד 29.01.2014 מותאם לשאלון א' של בחינת הבגרות שסמלו

More information

תורשכ ירפס לכ ץבוק " ב י קלח יללכ רעש

תורשכ ירפס לכ ץבוק  ב י קלח יללכ רעש בס"ד קובץ כל ספרי כשרות י"ב חלק שער כללי הו"ל בחמלת ה' עלי בזכות אבותי ורבותי הקדושים זי"ע הק' שלום יהודה גראס, אבדק"ק האלמין יצ "ו חלק י "ב 4 ספרים ספר א': הפקעת שערים חלק א': קול קורא'ס שיצאו לאור נגד

More information

Eight Lights Eight Writes

Eight Lights Eight Writes Background for the Teacher This collection of eight poems for use on Hanukkah is for teens and adults. None of these, save one, were written with Hanukkah in mind; however, all use images of light. Additionally,

More information

Genetic Tests for Partners of CF patients

Genetic Tests for Partners of CF patients Disclaimer: this presentation is not a genetic/medical counseling The Annual Israeli CF Society Meeting Oct 2013 Genetic Tests for Partners of CF patients Ori Inbar, PhD A father to a 8 year old boy with

More information

DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY

DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY Syllabus DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY - 34507 Last update 20-11-2013 HU Credits: 6 Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor) and 2nd degree (Master) Responsible Department: Academic year: 0 Semester: Yearly Teaching

More information

Water Security in the Middle East Source of Tension or Avenue for Peace

Water Security in the Middle East Source of Tension or Avenue for Peace Water Security in the Middle East Source of Tension or Avenue for Peace Gidon Bromberg, Yana Abu Taleb Co-Directors EcoPeace Middle East Woodrow Wilson Center About EcoPeace Middle East Environmental peacemaking

More information

ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים א נ ג ל י ת (MODULE B) הוראות מיוחדות: )2( בתום הבחינה החזר את השאלון למשגיח. בהצלחה!

ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים א נ ג ל י ת (MODULE B) הוראות מיוחדות: )2( בתום הבחינה החזר את השאלון למשגיח. בהצלחה! בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. חורף תשס"ח, 2008 מועד הבחינה: מספר השאלון: 402 016103, א. משך הבחינה: שעה ורבע א נ ג ל י

More information

The Benefits of Being Stiff-Necked. Rabbi Noah Gradofsky

The Benefits of Being Stiff-Necked. Rabbi Noah Gradofsky The Benefits of Being Stiff-Necked (sermon) for Second Day of Rosh Hashanah 5779/2018 דבר תורה Rabbi Noah Gradofsky Grey material omitted from spoken presentation. otherwise noted. All translations my

More information

מחמוד יזבק אוניברסיטת חיפה * * *

מחמוד יזבק אוניברסיטת חיפה * * * # 348 המזרח החדש # כרך נב # תשע"ג אחר תהליך הפלסטיניזציה של האוכלוסייה הפלסטינית בירדן, שהגיע לשיאו בעקבות פעולה צבאית זאת. השער הרביעי הוא מעין סגירת מעגל בתולדות התנועה הלאומית הפלסטינית. המחבר פתח את

More information

Practical Session No. 13 Amortized Analysis, Union/Find

Practical Session No. 13 Amortized Analysis, Union/Find Practical Session No. 13 Amortized Analysis, Union/Find Amortized Analysis Refers to finding the average running time per operation, over a worst-case sequence of operations. Amortized analysis differs

More information

Historical introduction to Contemporary Politics

Historical introduction to Contemporary Politics Syllabus Historical introduction to Contemporary Politics - 56108 Last update 15-09-2017 HU Credits: 4 Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor) Responsible Department: political science Academic year: 0 Semester:

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ב, מועד ב מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016115 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון ד' (MODULE D) א. משך הבחינה:

More information

BEING A VISIONARY JOLT LEADERSHIP PROGRAM 2014

BEING A VISIONARY JOLT LEADERSHIP PROGRAM 2014 BEING A VISIONARY JOLT LEADERSHIP PROGRAM 2014 V I S I O N A R Y The Importance of Vision by Tony Mayo W hen he launched the USA Today national newspaper 25 ago, Allen Neuharth, the CEO of Gannett Company

More information

Hebrew Adjectives. Hebrew Adjectives fall into 3 categories: Attributive Predicative Substantive

Hebrew Adjectives. Hebrew Adjectives fall into 3 categories: Attributive Predicative Substantive 1 Hebrew Adjectives fall into 3 categories: Attributive Predicative Substantive 2 Attributive Adjectives: Modify a noun; Agree in gender, number, and definiteness with the noun; Follow the noun they modify.

More information

FAIL CONFR URE ONTING

FAIL CONFR URE ONTING CONFRONTING FAILURE Setting the Stage Harry Potter Author Addresses Harvard Class of 2008 Ihave wracked my mind and heart for what I ought to say to you today. I have asked myself what I wish I had known

More information

האמנה הבינלאומית בדבר אנשים עם מוגבלויות

האמנה הבינלאומית בדבר אנשים עם מוגבלויות האמנה הבינלאומית בדבר אנשים עם מוגבלויות מר הארווי גולדברג, עובד בתחום מדיניות בוועדה הקנדית לזכויות אדם. 15 לינואר, 2013 הערה בתוך ההרצאה שולבו גם נקודות מהמצגת שליוותה את ההרצאה. אני שמח מאוד להיות כאן,

More information

And now Israel, what does Hashem your G-d ask from you but to revere Hashem your G-d

And now Israel, what does Hashem your G-d ask from you but to revere Hashem your G-d Rabbi Mansour 2011 Shabbat Morning Class פרשת עקב "ועתה מה ה' אלקיך שאל מעמך כי אם ליראה אתה אלקיך..." And now Israel, what does Hashem your G-d ask from you but to revere Hashem your G-d Our Rabbis learn

More information

פורום سليفكا הפורום ע"ש אלן ב. סליפקא לחיים משותפים בין יהודים וערבים. The Alan B. Slifka Forum for a Shared Society Among Jews and Arabs in Israel

פורום سليفكا הפורום עש אלן ב. סליפקא לחיים משותפים בין יהודים וערבים. The Alan B. Slifka Forum for a Shared Society Among Jews and Arabs in Israel פורום סליפקא Slifka سليفكا منتدى הפורום ע"ש אלן ב. סליפקא לחיים משותפים בין יהודים וערבים املنتدى عىل امس ألن ب. سليفاك للحياة ت املش كة ي ن ب ي ال ود والعرب The Alan B. Slifka Forum for a Shared Society

More information

Civil Society Conflict Transformation & Reconciliation:Between Theory

Civil Society Conflict Transformation & Reconciliation:Between Theory Syllabus Civil Society Conflict Transformation & Reconciliation:Between Theory - 54750 Last update 11-02-2018 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 2nd degree (Master) Responsible Department: conflict management

More information

Hebrew Ulpan HEB Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative

Hebrew Ulpan HEB Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative Hebrew Ulpan HEB 011-031 Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative Course Description Hebrew is not only the Sacred Language of the Jewish people, but it is also

More information

המיעוט הערבי, המיעוט החרדי והתאוריה הרב-תרבותית במדינה יהודית ודמוקרטית

המיעוט הערבי, המיעוט החרדי והתאוריה הרב-תרבותית במדינה יהודית ודמוקרטית המיעוט הערבי, המיעוט החרדי והתאוריה הרב-תרבותית במדינה יהודית ודמוקרטית * גילה שטופלר א. מבוא לעתים קרובות נשמעת בשיח הציבורי בישראל הטענה ששני המיעוטים הגדולים בישראל המיעוט הערבי והמיעוט החרדי הם מיעוטים

More information

Name Page 1 of 7. This week s bechina starts on 26b, 29 lines from the bottom and ends at the end of 27b.

Name Page 1 of 7. This week s bechina starts on 26b, 29 lines from the bottom and ends at the end of 27b. Name Page 1 of 7 ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times Please email or fax your completed בחינה using the contact info above by Sunday, April 30,

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ב, 2012 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016115 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון ד' (MODULE D) א. משך הבחינה:

More information

תוכן העניינים: פרק סדרות סיכום תכונות הסדרה החשבונית:... 2 תשובות סופיות:...8 סיכום תכונות הסדרה ההנדסית:...10

תוכן העניינים: פרק סדרות סיכום תכונות הסדרה החשבונית:... 2 תשובות סופיות:...8 סיכום תכונות הסדרה ההנדסית:...10 תוכן העניינים: פרק סדרות סיכום תכונות הסדרה החשבונית: שאלות לפי נושאים: 3 שאלות העוסקות בנוסחת האיבר הכללי: 3 שאלות העוסקות בסכום סדרה חשבונית: 4 שאלות מסכמות: 5 תשובות סופיות: 8 סיכום תכונות הסדרה ההנדסית:

More information

Global Day of Jewish Learning

Global Day of Jewish Learning Global Day of Jewish Learning Curriculum Under the Same Sky: The Earth is Full of Your Creations www.theglobalday.org A Project of the Aleph Society Title facilitator s guide Planting for the Future Written

More information

ב "ה. ABC s of Judaism. Fundamentals of Jewish Thought and Practice. June 2007 Tammuz 5767 Jewish Educational Institute Chabad Brisbane

ב ה. ABC s of Judaism. Fundamentals of Jewish Thought and Practice. June 2007 Tammuz 5767 Jewish Educational Institute Chabad Brisbane ב "ה ABC s of Judaism Fundamentals of Jewish Thought and Practice June 2007 Tammuz 5767 Jewish Educational Institute Chabad Brisbane ABC s of Judaism Fundamentals of Jewish Thought and Practice What we

More information

SHABBOS, 10 TAMMUZ, 5778

SHABBOS, 10 TAMMUZ, 5778 ב"ה SHABBOS, 10 TAMMUZ - FRIDAY, 16 TAMMUZ, 5778 For local candle lighting times visit www.chabad.org/candles SHABBOS, 10 TAMMUZ, 5778 PARSHAS CHUKAS After Minchah, read the fifth chapter of Pirkei Avos.

More information

The Connection between Town Planning, Public Taking (Appropriation) and Land Appraisal

The Connection between Town Planning, Public Taking (Appropriation) and Land Appraisal The Connection between Town Planning, Public Taking (Appropriation) and Land Appraisal Adv. Shahar HARARI, Israel Key words: Town Planning, Appropriation, Appraisal SUMMARY It seems illogical that the

More information

For Whom the Theater Tolls? Art community and s

For Whom the Theater Tolls? Art community and s Syllabus For Whom the Theater Tolls? Art community and s - 20732 Last update 07-05-2015 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor) Responsible Department: Theatre Studies Academic year: 1 Semester:

More information

BEAUTY AND UGLINESS. Global Day of Jewish Learning: Curriculum. A Project of the Aleph Society

BEAUTY AND UGLINESS. Global Day of Jewish Learning: Curriculum.   A Project of the Aleph Society BEAUTY AND UGLINESS Global Day of Jewish Learning: Curriculum www.theglobalday.org A Project of the Aleph Society Title FACILITATOR S GUIDE By Rabbi Meir Klein, with Danny Drachsler Introduction (10 minutes)

More information

***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times

***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times Name Page 1 of 6 ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times Please email or fax your completed בחינה using the contact info above by Tuesday, April 25,

More information

th Maccabiah ספר מיתוג

th Maccabiah ספר מיתוג 2017 20th Maccabiah המכביה ה 20 Brand Book ספר מיתוג 01 OUR MISSION MACCABIAH 2017 Dear Chaverim, Shalom! The Organizing Committee proudly presents this 20TH MACCABIAH BRAND BOOK, created after wide and

More information

b Syllabus Last update HU Credits: 2 Degree/Cycle: 2nd degree (Master) Responsible Department: Education Academic year: 1

b Syllabus Last update HU Credits: 2 Degree/Cycle: 2nd degree (Master) Responsible Department: Education Academic year: 1 Syllabus b - 37810 Last update 01-02-2015 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 2nd degree (Master) Responsible Department: Education Academic year: 1 Semester: 1st Semester Teaching Languages: Hebrew Campus: Mt.

More information

ן ע י ד י מ ו ה ת ר ש מ ו ל ז מ

ן ע י ד י מ ו ה ת ר ש מ ו ל ז מ צעדת השיבה "" חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני 28-22 באוגוסט 2018 עיקרי המסמך א י ר ו ע י " צעדת השיבה " התקיימו השבוע בהשתתפות מספר קטן יחסית של מפגינים (כ- 5,000 פ ל ס ט י נ י ם, כ מ ח צ י ת מ ה

More information

B E N D, S T R A I G H T E N, B A L A N C E

B E N D, S T R A I G H T E N, B A L A N C E B E N D, S T R A I G H T E N, B A L A N C E ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם זוקף כפופים Blessed are you Hashem Our God King of the world who straightens the bent Lavishing Kids With Praise Can Make Them Feel

More information

שאלון ו' הוראות לנבחן

שאלון ו' הוראות לנבחן סוג הבחינה: א. בגרות לבתי ספר על- יסודיים ב. בגרות לנבחני משנה ג. בגרות לנבחנים אקסטרניים מועד הבחינה: תשס"ו, מועד ב מספר השאלון: 406 016107, י ת ל ג נ א שאלון ו' )MODULE F( הוראות לנבחן א. משך הבחינה:

More information

ס פ ר י ם נ ו ס פ י ם ב ה ו צ א ת ש ל ם ס פ ר י י ת ל ו י ת ן :

ס פ ר י ם נ ו ס פ י ם ב ה ו צ א ת ש ל ם ס פ ר י י ת ל ו י ת ן : בנייתן של אומות ס פ ר י ם נ ו ס פ י ם ב ה ו צ א ת ש ל ם ס פ ר י י ת ל ו י ת ן : הנס בלומנברג אנייה טרופה וצופ ה אדמנד ברק מחשבות על המהפכה בצרפת פרידריך האייק הדרך לשעבוד המילטון, מדיסון וג'יי הפדרליסט

More information

פיזיקה של נהיגה מדריך למורה

פיזיקה של נהיגה מדריך למורה פיזיקה מערכות טכנולוגיות פיזיקה של נהיגה מדריך למורה כל הזכויות שמורות למורן הוצאה לאור אין לצלם או לשכפל מהספר 1 על תוכנית הלימודים פיזיקה של מערכות טכנולוגיות מבוא ההיבט הטכנולוגי של כל נושא פיזיקלי.

More information

טו: and ends on the bottom of

טו: and ends on the bottom of Name Page 1 of 5 ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times.בל 'נ marked, using the contact info above by Sunday, January 29, 2017 and we ll send it back

More information